Κουλτούρα της επιχείρησης
Η επιχείρηση, πέρα από την οικονομική, τη θεσμική και την κοινωνική της
οργάνωση, διαθέτει και αναπτύσσει τη δική της κουλτούρα. Με τον όρο «κουλτούρα»
νοείται ένα σύστημα κοινών αξιών, «πιστεύω», εννοιών, παραδοχών, συμβόλων,
εθίμων, κανόνων και προτύπων που ισχύουν σε μια ομάδα ανθρώπων ή μια οργάνωση.
Η κουλτούρα αποτελεί ένα από τα κυριότερα συστατικά στοιχεία μιας
κοινωνικής οργάνωσης, αφού προσδιορίζει σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία της. Προσδιορίζει
τις σχέσεις των ανθρώπων στο πλαίσιο της οργάνωσης, τις σχέσεις της οργάνωσης
με το περιβάλλον της, τις στάσεις της οργάνωσης ως προς τα προϊόντα, τους
πελάτες, το περιβάλλον κτλ. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια φιλοσοφία, η οποία
δίνει κατεύθυνση στα άτομα και τις ομάδες, συμβάλλει στη συνοχή, την αρμονία
και την αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ αυτών στο πλαίσιο της οργάνωσης. Για
παράδειγμα, αν σε μια ομάδα ατόμων υπάρχει ως «κοινή αξία» η εμπιστοσύνη, τότε
τα μέλη της στηρίζονται σε αυτήν και συμπεριφέρονται με βάση αυτήν.