Η αγορά και το περιβάλλον της
Έννοιες και ορισμός της αγοράς
Την έννοια της αγοράς ο καθένας, ανάλογα με τον ρόλο του στην κοινωνία, την
αντιλαμβάνεται διαφορετικά:
Για τη νοικοκυρά, για παράδειγμα, αγορά είναι ο τόπος που πηγαίνει να ψωνίσει (
κεντρική αγορά, λαϊκή αγορά, αγορά της γειτονιάς κτλ.).
Για τον καταστηματάρχη είναι ο τόπος που προμηθεύεται τα
εμπορεύματα του.
Για τον εξαγωγέα, οι ξένες χώρες που πουλάει τα προϊόντα
του.
Για το χρηματιστή, αγορά είναι ο τόπος όπου έχει τη
δυνατότητα να ανταλλάσσει τις μετοχές, δηλαδή το χρηματιστήριο.
Για μια βιομηχανία παιδικών ενδυμάτων, ο πληθυσμός που
έχει ηλικία 0-14 ετών.
Για αυτόν που ενδιαφέρεται για απασχόληση αναφέρεται στην
«αγορά εργασίας» και εννοεί την προσφορά και τη ζήτηση εργασίας.
Η έννοια της αγοράς στα αρχαία χρόνια:
Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν αγορά το χώρο, που
συναθροίζονταν οι πολίτες και αντάλλαζαν γνώμες και απόψεις πάνω σε δημόσιες
και ιδιωτικές υποθέσεις,
καθώς επίσης και το χώρο όπου έκαναν τις συναλλαγές τους.
Στις μέρες μας, η λέξη αγορά
μπορεί:
να σημαίνει γεωγραφικό χώρο,
ή να αναφέρεται σε συγκεκριμένο προϊόν
ή σε πολλά ομοειδή προϊόντα που πουλιούνται και
αγοράζονται σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο, και τότε η αγορά παίρνει το όνομα
του προϊόντος π.χ. αγορά κρέατος, λαχαναγορά, αγορά λουλουδιών κτλ.
Αγορά μπορεί επίσης να είναι μια ομάδα καταναλωτών με
κοινά χαρακτηριστικά και ανάγκες, όπως π.χ. η αγορά του δημοσίου, η αγορά των
Οργανισμών Κοινής Ωφελείας κτλ.
Για όσους συναλλάσσονται μέσω τηλεφώνου ή και Internet,η αγορά εμπεριέχει και αυτά τα μέσα.
Αγορά είναι ο τόπος και τα μέσα τα
οποία χρησιμοποιούνται για την πραγματοποίηση αγορών και πωλήσεων προϊόντων και
υπηρεσιών.
Βασικό για να πετύχει η επιχείρηση
τους στόχους της είναι:
να γνωρίζει η επιχείρηση τους παράγοντες της αγοράς
να γνωρίζει η επιχείρηση
το συγκεκριμένο τμήμα του καταναλωτικού κοινού που απευθύνεται ώστε να
το μετρήσει και να αξιολογήσει την προσφορά που θα του κάνει για να το
προσελκύσει.
Οι παράγοντες της αγοράς είναι:
Οι άνθρωποι με τις ανάγκες τους, π.χ. για τροφή,
ενδυμασία, στέγη κτλ.
Η αγοραστική δύναμη, δηλαδή η δυνατότητα των καταναλωτών
να πραγματοποιούν αγορές.
Η αγοραστική συμπεριφορά, δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο
εκφράζουν οι καταναλωτές τις επιθυμίες τους για αγορές προϊόντων – υπηρεσιών,
π.χ. διαφορετικές είναι οι επιλογές για αγορές των ατόμων που ζουν σε αγροτικές
περιοχές από αυτούς που ζουν σε αστικές. Η συμπεριφορά του καταναλωτή, σε
γενικές γραμμές, επηρεάζεται από φυσιολογικά, ψυχολογικά και κοινωνιολογικά
αίτια.