H Start-up είναι μια «προσωρινή» επιχείρηση, η οποία συγκροτείται με
επίκεντρο μια πρωτότυπη ιδανική καινοτόμο επιχειρηματική ιδέα, προκειμένου να
δημιουργήσει, να εξελίξει και να επαληθεύσει ένα επιχειρηματικό μοντέλο, που θα
αποτελέσει την κινητήρια δύναμη της για τη γρήγορη ανάπτυξη και το
μετασχηματισμό της σε βιώσιμη, κερδοφόρα εταιρεία.
Το χαρακτηριστικό μιας startup είναι να υλοποιήσει μια «καινοτόμο» ιδέα. Μια
startup επιχείρηση έχει ως εργαλείο ανάπτυξης την δημιουργία νέων εφαρμογών στο
διαδίκτυο. Στόχος και σκοπός της, είναι, μετά τα πρώτα στάδια λειτουργίας η
γρήγορη ανάπτυξη της. Η ιδέα, π.χ. να ξεκινήσει κάποιος ένα «καφέ» η μια
«αγροτική εκμετάλλευση» για να χαρακτηριστεί ως startup εταιρία πρέπει να σκοπεύει
να λανσάρει ένα καινοτόμο προϊόν, μεταποίησης ή τρόπο παρασκευής, διάθεσης κλπ.
Όταν η ιδέα αποβλέπει σε μια απλή επιχειρηματική εφαρμογή, τότε, είναι μια ακόμη
starter επιχείρηση που σχεδιάζει σε παλαιά δεδομένα και αποβλέπει στους
συγκεκριμένους παλαιούς πελάτες. Ακόμα όμως και μια starter εταιρία πρέπει να
σχεδιάσει από το μηδέν τη στρατηγική της και να εντοπίσει πως θα προσελκύσει
παλαιούς και νέους πελάτες. Με αυτή την προσέγγιση η starter εταιρία εξελίσσεται
γίνεται βιώσιμη ανταγωνιστική και κερδοφόρα.
Οι κύριες φάσεις μιας startup είναι πέντε:
Η ΙΔΕΑ: Η Επιχειρηματική Ομάδα ή ο Επιχειρηματίας, αν πρόκειται για
μονοπρόσωπη εταιρία, ερευνά κατά πόσον η ιδέα μπορεί να σταθεί και να μετατραπεί
σε βιώσιμη επιχείρηση. Με την έρευνα αγοράς και το μάρκετινγκ θα προσπαθήσει να δημιουργήσει ένα βιώσιμο, κερδοφόρο και καινοτόμο
επιχειρηματικό μοντέλο.
Η ιδέα πρέπει να είναι σαφής, συγκεκριμένη, κοστολογημένη και να είναι γρήγορα
υλοποιήσιμη. Η έρευνα μάρκετινγκ θα απαντήσει στα ερωτήματα κατά πόσο η ιδέα
είναι καινοτόμα ή αν υπάρχουν παρόμοιες που ήδη ευρίσκονται σε εφαρμογή και τι το
διαφορετικό θα προσφέρει η εταιρία στους πελάτες της, ώστε να την προτιμήσουν.
Στο στάδιο αυτό η δομή της οργάνωσης, οι δεξιότητες που θα χρειαστούν και οι
ισορροπίες μεταξύ των μελών είναι ακόμη ασαφείς και δεν υπάρχουν δεσμεύσεις.
TO ANTIKEIMENO (CONCEPT): Στο επόμενο στάδιο δημιουργείται το Όραμα της
εταιρίας, δηλαδή το τι θέλει να πετύχει η εταιρία υλοποιώντας την ιδέα της και
στη συνέχεια χαράσσεται η Στρατηγική και ο «Οδικός χάρτης» (road map) για το πώς
θα επιτευχθεί το όραμα.
Το Όραμα πρέπει και αυτό με τη σειρά του να είναι σαφές, ολιγόλογο και να δείχνει το που θέλει η εταιρία να ευρίσκεται στα επόμενα 3-4 χρόνια. Πρέπει να επιδιώκει συνθήκες (stretching), που σήμερα δεν υπάρχουν ακόμα στην εταιρία, αλλά που θα είναι υλοποιήσιμες μεσοπρόθεσμα. Η Στρατηγική παραθέτει τις δράσεις και ενέργειες που θα γίνουν και τη χρονική τους σειρά. Θέτει μετρήσιμους στόχους για να μπορούν αυτοί να συγκρίνονται με τις πραγματικές αποδόσεις και να λαμβάνονται τα αντίστοιχα διορθωτικά μέτρα.
Το Όραμα πρέπει και αυτό με τη σειρά του να είναι σαφές, ολιγόλογο και να δείχνει το που θέλει η εταιρία να ευρίσκεται στα επόμενα 3-4 χρόνια. Πρέπει να επιδιώκει συνθήκες (stretching), που σήμερα δεν υπάρχουν ακόμα στην εταιρία, αλλά που θα είναι υλοποιήσιμες μεσοπρόθεσμα. Η Στρατηγική παραθέτει τις δράσεις και ενέργειες που θα γίνουν και τη χρονική τους σειρά. Θέτει μετρήσιμους στόχους για να μπορούν αυτοί να συγκρίνονται με τις πραγματικές αποδόσεις και να λαμβάνονται τα αντίστοιχα διορθωτικά μέτρα.
Στη συνέχεια γίνεται διερεύνηση αποδοχής ιδέας και του Επιχειρηματικού
Μοντέλου, μέσω έρευνας αγοράς. Η έρευνα πρέπει να σχεδιαστεί προσεκτικά διότι
αλλιώς τα ευρήματα θα είναι αναξιόπιστα. Επίσης, καλό είναι στη φάση αυτή να
μπορεί να παρουσιάζεται ένα «πρωτότυπο» του προϊόντος ή της ιδέας που θα
πωλείται, ώστε οι ερωτώμενοι να έχουν σαφή γνώση για το πως θα μοιάζει το
τελικό προϊόν. Ο σχετικός όρος ονομάζεται MVP (Most viable product) και αν σε
αυτή τη φάση δεν είναι εφικτή η παρουσίαση του πρωτοτύπου, θα πρέπει να είναι
σε μορφή «concept». Έτσι π.χ. αν πρόκειται για μια ηλεκτρονική εφαρμογή θα
πρέπει να δίνεται μια καλή εικόνα με το πως θα είναι οι σελίδες και πως θα
λειτουργούν στο τελικό στάδιο.
Με τα μέχρι τώρα δεδομένα γίνεται περαιτέρω διερεύνηση παραδοχών και
υποθέσεων και σχηματίζεται σαφέστερη εικόνα των σχέσεων των συνεταίρων και των
συνεργατών, καθώς και των αρμοδιοτήτων τους.
ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ, ΕΡΕΥΝΑ, ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ: Η Έρευνα συνεχίζεται μέχρι να επιτευχθεί και
να επιβεβαιωθεί η ταύτιση προτεινόμενης αξίας και κάλυψης ανάγκης της αγοράς
(Product/ Market Fit) και η λειτουργικότητα του Επιχειρηματικού Μοντέλου
(Model/ Market Fit). Εάν κριθεί αναγκαίο γίνονται αλλαγές ή μετατροπές
(Pivoting).
Η ομάδα έχει τώρα όλα τα αναγκαία στοιχεία ώστε να σχεδιάσει τον
Επιχειρηματικό της Καμβά (Business Model Canvas), το χρηστικό αυτό εργαλείο που
θα της επιτρέψει να σχηματίσει σαφή εικόνα από το Α μέχρι το Ω για το πώς θα
λειτουργήσει η εταιρία.
ΛΑΝΣΑΡΙΣΜΑ: Έχοντας πεισθεί για τη βιωσιμότητα της ιδέας και με βάση τον
Επιχειρηματικό Καμβά που έχει επεξεργασθεί μέχρι την τελευταία στιγμή με τα
νεότερα δεδομένα, συντάσσεται το Επιχειρηματικό Σχέδιο (Business Plan). Με αυτό
σαν οδηγό μπορεί πλέον η Διοικητική Ομάδα (ή ο μόνος επιχειρηματίας) να
ετοιμάσει το Καταστατικό της εταιρίας και να αρχίσει την υλοποίηση των σταδίων
(road map), όπως προβλέπονται στο Επιχειρηματικό Σχέδιο.
Σε αυτή τη φάση επιδιώκεται και η προσέλκυση κεφαλαίων.
ΕΔΡΑΙΩΣΗ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ: Η επιχειρηματική προσπάθεια έχει ξεκινήσει, υπάρχει μία
λογική βάση πελατών και επιδιώκεται περαιτέρω εδραίωση και ανάπτυξη βάσει
Επιχειρηματικού Σχεδίου, βασισμένου στο Επιχειρηματικό Μοντέλο.
Συμφωνούνται οι περαιτέρω μεσοπρόθεσμοι στόχοι και με βάση την επίδοση και
τις προοπτικές της εταιρίας επιδιώκεται προσέλκυση πρόσθετων κεφαλαίων.