Τι είναι
Ηλεκτρονικό κατάστημα, e-shop
Τα ηλεκτρονικά καταστήματα, πολύ
απλά, είναι ιστοσελίδες
από όπου κανείς μπορεί μα αγοράσει προϊόντα, υλικά αγαθά ή υπηρεσίες, χωρίς να
επισκεφτεί κάποιο φυσικό χώρο.
Τα e-shop αυξάνονται με γρήγορούς ρυθμούς και αυτό οφείλεται κυρίως, στη μεγαλύτερη διείσδυση του internet στην καθημερινή μας ζωή, στον άνετο τρόπο αναζήτησης, στις καλύτερες τιμές που μπορεί να βρει κανείς, στον γρήγορη και ασφαλή αγρορά και παράδοση των προιόντων/υπηρεσιών. Σήμερα υπάρχουν πολλές κατηγορίες ηλεκτρονικών καταστημάτων με
σημαντικότερες τα καταστήματα πώλησης υλικών
αγαθών, τις ιστοσελίδες παροχής υπηρεσιών, τις σελίδες προσφορών, αυτές της
σύγκρισης τιμών προϊόντων, τις σελίδες συγκέντρωσης προσφορών και τις σελίδες
δικτύων αγορών (shopping networks).
Τα πλεονεκτήματα ενός ηλεκτρονικού καταστήματος έναντι ενός φυσικού χώρου πωλήσεων, από την άποψη του επιχειρηματία,
εκτιμούμε ότι είναι τα παρακάτω:
-Είναι ανοιχτό 24 / 7
-Χρειάζεται ελάχιστο φυσικό χώρο
-Απαιτεί λίγο αλλά εξειδικευμένο προσωπικό
-Ανανεώνεται σε ελάχιστο χρόνο
-Προσφορές και προωθητικά προγράμματα
επικοινωνούνται ταχύτατα
Πώς δημιουργείται ένα Ηλεκτρονικό κατάστημα
Ο τρόπος δημιουργίας ενός e-shop δεν διαφέρουν καθόλου από τα τρόπο δημιουργίας μιας φυσικής επιχείρησης,
άλλωστε και ένα e-shop, όπως αναφέραμε διαθέτει προϊόντα, ή υπηρεσίες που βρίσκει
κανείς και με όλους τους άλλους τρόπους. Μπορεί να δημιοργηθούν και να λειτουργούν συχρόνως το e-shop με την φυσική επιχείρηση.
Η διαδικασία δημιουργείας ενός Ηλεκτρονικού καταστήματος περιλαμβάνει τα παρακάτω στάδια:
Η διαδικασία δημιουργείας ενός Ηλεκτρονικού καταστήματος περιλαμβάνει τα παρακάτω στάδια:
1. Σύλληψη και διατύπωση επιχειρηματικής ιδέας
Στο στάδιο αυτό διατυπώνεται η ιδέα για το ποια θα είναι τα προϊόντα που θα
προσφερθούν, σε ποιές αγορές, οι αρχικές εκτιμήσεις επιτυχίας κλπ. Έρευνα αγοράς στο διαδύκτιο για την προτοτυπία της επιχειρηματικής ιδέας.
2. Δημιουργία Επιχειρηματικού Σχεδίου (business plan)
Με επιστημονικό τρόπο κωδικοποιείται η επιχειρηματική ιδέα, αναλύονται οι
διαδικασίες υλοποίησης και οι απαραίτητες ενέργειες, εκπονείται πλάνο
τοποθέτησης στην αγορά, προώθησης και προβολής και τέλος διαμορφώνεται ο
προϋπολογισμός της επένδυσης και τα σενάρια εφαρμογής.
3. Επιλογή εφαρμογής και συνεργάτη ΙΤ(προγραμματιστή) για δημιουργία
εφαρμογών ανάλογων με το όραμα της επιχειρηματικής ιδέας
Η επιλογή συνεργάτη IT(προγραμματιστή) είναι καθοριστική και πραγματοποιείται στη
διάρκεια δημιουργίας του Επιχειρηματικού Σχεδίου, μια και είναι αυτός που θα
καθοδηγήσει τον επιχειρηματία για τη μορφή και τις δυνατότητες που θα έχει η
ιστοσελίδα και οι οποίες εν πολλοίς καθορίζουν και το ύψος της οικονομικής
επένδυσης.
4. Έναρξη λειτουργίας
Στο στάδιο αυτό μπαίνει σε λειτουργία η επιχείρηση, εφαρμόζονται οι
διαδικασίες και υλοποιούνται οι ενέργειες που έχουν περιγραφεί στο
Επιχειρηματικό Σχέδιο. Το μόνο στο οποίο διαφέρει το E-SHOP (ηλεκτρονικό κατάστημα), από ένα φυσικό είναι η απουσία φυσικού
χώρου πωλήσεων. Όλα τα άλλα τμήματα που συμπληρώνουν το Οργανόγραμμα μιας
εμπορικής επιχείρησης υφίστανται και πρέπει να λειτουργούν με
υποδειγματικό τρόπο, ιδιαίτερα εξ
αιτίας της απουσίας ανθρώπινης επικοινωνίας στη διαδικασία της αγοραπωλησίας.
Γιατί
να δημιουργήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα;
Πρόσφατα ανακοινώθηκαν τα
αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας του 2015 για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο Επιχείρηση
– Καταναλωτή (Β-C) και την συμπεριφορά on-line καταναλωτών, του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του
Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ταυτότητα έρευνας:
Η online έρευνα
ηλεκτρονικού εμπορίου B–C (Business to Consumer), που επαναλαμβάνεται τα
τελευταία 6 χρόνια, διεξήχθη την περίοδο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου 2015 και
συμμετείχαν σε αυτήν 1.200 Έλληνες online αγοραστές.
Αποτελέσματα έρευνας:
Η αγορά Ηλεκτρονικού
Εμπορίου εμφάνισε σημάδια ουσιαστικής ανάπτυξης το 2015 και θετικές προοπτικές
για το 2016. Το επικρατέστερο μέσο πρόσβασης στο Internet ανεδείχθη το κινητό
τηλέφωνο με ποσοστό προτίμησης 89%, έναντι του laptop, ενώ ο σταθερός
Ηλεκτρονικός Υπολογιστής κατατάσσεται στην 4on line αγορές: η on line έρευνα
αγοράς και σύγκρισης τιμών (74%) και οι υπηρεσίες online τραπεζικής (57%), οι
οποίες κατέγραψαν σημαντική αύξηση 14% σε σχέση με το 2014, κυρίως λόγω των
περιορισμών που εισήχθησαν λόγω των Capital Controls. η θέση με ποσοστό μόλις
60%.
Παράλληλα, στους βασικούς λόγους χρήσης του διαδικτύου περιλαμβάνονται 2
υπηρεσίες που υποστηρίζουν τις
Τα προϊόντα/ υπηρεσίες που
έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις των καταναλωτών στη διάρκεια του 1ου εννιαμήνου
του 2015 (online αγορές) είναι:
• Οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες
- εισιτήρια, ενοικίαση μέσου μεταφοράς κ.α.(80%)
• Η διαμονή σε καταλύματα -
ξενοδοχεία (69%)
• Η αγορά εξαρτημάτων και
εξοπλισμού για Η/Υ - hardware (68%)
• Εισιτήρια για διαδηλώσεις
και συναυλίες (67%)
• Τα είδη ένδυσης/ υπόδησης
(59%)
• Παραγγελίες έτοιμου
φαγητού (49%)
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού
εμπορίου B–C (Business to Consumers) στη διάρκεια του 2015 σε σύγκριση με το
2014, τεκμηριώνεται με βάση τα παρακάτω στοιχεία:
• Καταγράφεται μία συνολική
αύξηση 5% όσον αφορά στον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράσθηκαν
online.
• Για το 25% των online
αγοραστών οι αγορές μέσω internet αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία (πάνω από το
50%) των συνολικών τους αγορών. Το 2014 αυτό συνέβη μόνο για το 9% των online
αγοραστών.
• Οι αγορές από ελληνικά
sites αντιπροσωπεύουν το 65% του συνόλου των online αγορών από το 60% που ήταν
το 2014.
• Η μέση αξία των online
αγορών ανά καταναλωτή αυξήθηκε κατά 10% σε σχέση με το 2014.
• Το 43% των συμμετεχόντων
στην έρευνα αναφέρει ότι οι online αγορές θα αυξηθούν το 2016 σε σχέση με το
2015, ενώ μόλις το 19% δηλώνει το αντίθετο.
• Διαμορφώνεται πλέον μια
ξεκάθαρη πολυκαναλική (multichannel) συμπεριφορά, αφού το 33% των off line
αγορών πραγματοποιείται αφού γίνει από τους ερωτηθέντες αναζήτηση στο internet,
ενώ το 16% των online αγορών πραγματοποιείται αφού πρώτα γίνει επίσκεψη σε
φυσικά καταστήματα.
Λοιπά σημαντικά πορίσματα
της έρευνας:
• Οι τρεις κύριοι λόγοι
πραγματοποίησης online αγορών σχετίζονται με τις τιμές/προσφορές αφού σε αυτές
κατατάσσονται: α) η εύρεση καλύτερων τιμών (66%), β) η άμεση σύγκριση
προϊόντων/τιμών (53% από 39% το 2014) και γ) η εύκολη εύρεση προσφορών (38% από
30% το 2014).
• Τα βασικά χαρακτηριστικά
των ηλεκτρονικών καταστημάτων που επηρεάζουν θετικά την εμπιστοσύνη των
καταναλωτών και τους κερδίζουν ως πελάτες καλύπτουν πλέον ένα ευρύ φάσμα και
είναι τα εξής: α) ο ασφαλής τρόπος πληρωμής από γνωστό φορέα (46%), β) οι
χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), γ) το εύχρηστο και γρήγορο στην πλοήγηση
site (37%), δ) οι ξεκάθαροι όροι χρήσης (35%) και ε) οι καλές κριτικές σε
sites/blogs (32%).
• Οι κύριες πηγές
πληροφόρησης πριν την πραγματοποίηση online αγορών είναι: α) τα ψηφιακά κανάλια
με τις ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών (72% από 63% το 2014), β) τα websites των
εταιριών (62%) και γ) τα review pages (52%).
• Γίνεται ευρεία χρήση των
social media αφού το 41% των ερωτηθέντων κάνουν like σε κάποια μάρκα προϊόντος
αν και η επίδραση τους στην αγοραστική συμπεριφορά είναι ακόμη περιορισμένη,
αφού μόνο το 23% είναι πιθανόν να αγοράσει ένα προϊόν που ακολουθεί στα social
media.
• Αρχίζει πλέον να
εμφανίζεται ξεκάθαρα η τάση αξιοποίησης των κινητών στο ηλεκτρονικό εμπόριο
αφού το 32% αναφέρει ότι χρησιμοποιεί applications για την διευκόλυνση των
αγορών τους, ενώ το 11% κάνει download applications που αφορούν προωθητικές
ενέργειες προϊόντων.
• Παραμένει το πρόβλημα με
τη μεταφορά προϊόντων που αποτελούν προϊόν online παραγγελιών, αφού το 19%
αναφέρει ότι τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσό σε σχέση με
τη αξία του προϊόντος. Παρόλα αυτά παρατηρείται βελτίωση σε σχέση με το 2014
όπου το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχονταν στο 24%.
(Πηγή: Εργαστήριο
Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
Οι σημαντικότερες τάσεις του ηλεκτρονικού επιχειρείν που αναμένεται να
επικρατήσουν είναι επιγραμματικά, η αύξηση ανταγωνισμού με παράλληλη αύξηση του
κόστους λειτουργίας τους λόγω της μεγαλύτερης έντασης ενεργειών Μάρκετινγκ που
θα απαιτούνται για να ξεχωρίσει κάποιο κατάστημα, ο επαναπροσδιορισμός των
φυσικών σημείων διάθεσης μια και είναι έντονη η συνήθεια παραλαβής από φυσικό
κατάστημα, η ευελιξία στους τρόπους πληρωμής, ήδη στην πλειοψηφία τους τα
ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν εισάγει την επιλογή της πληρωμής με αντικαταβολή,
η βελτιστοποίηση διαχείρισης του πελάτη με περισσότερη προσωπική επικοινωνία
και μετά την πώληση, η χρήση video για εκπαίδευση λειτουργίας ή επεξήγηση χαρακτηριστικών
και το σημαντικότερο η εξατομίκευση της ιστοσελίδας στις ανάγκες του κάθε
πελάτη, η παραμετροποίηση δηλαδή σύμφωνα με τις ανάγκες και επιθυμίες του για
πιο εύκολη και αποτελεσματική πλοήγηση και αγορά.
Σίγουρα είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για όσους ήδη
διαθέτουν επιχείρηση, να αναπτύξουν τις δραστηριότητες τους και ηλεκτρονικά.