Ετήσια έρευνα του 2015 για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο Επιχείρηση
Πρόσφατα ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας του 2015 για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο Επιχείρηση – Καταναλωτή (Β-C) και την συμπεριφορά on-line καταναλωτών, του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ταυτότητα έρευνας:
Η online έρευνα ηλεκτρονικού εμπορίου B–C (Business to Consumer), που επαναλαμβάνεται τα τελευταία 6 χρόνια, διεξήχθη την περίοδο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου 2015 και συμμετείχαν σε αυτήν 1.200 Έλληνες online αγοραστές.
Αποτελέσματα έρευνας:
Η αγορά Ηλεκτρονικού Εμπορίου εμφάνισε σημάδια ουσιαστικής ανάπτυξης το 2015 και θετικές προοπτικές για το 2016. Το επικρατέστερο μέσο πρόσβασης στο Internet ανεδείχθη το κινητό τηλέφωνο με ποσοστό προτίμησης 89%, έναντι του laptop, ενώ ο σταθερός Ηλεκτρονικός Υπολογιστής κατατάσσεται στην 4on line αγορές: η on line έρευνα αγοράς και σύγκρισης τιμών (74%) και οι υπηρεσίες online τραπεζικής (57%), οι οποίες κατέγραψαν σημαντική αύξηση 14% σε σχέση με το 2014, κυρίως λόγω των περιορισμών που εισήχθησαν λόγω των Capital Controls. η θέση με ποσοστό μόλις 60%.
Παράλληλα, στους βασικούς λόγους χρήσης του διαδικτύου περιλαμβάνονται 2 υπηρεσίες που υποστηρίζουν τις
Τα προϊόντα/ υπηρεσίες που έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις των καταναλωτών στη διάρκεια του 1ου εννιαμήνου του 2015 (online αγορές) είναι:
• Οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες - εισιτήρια, ενοικίαση μέσου μεταφοράς κ.α.(80%)
• Η διαμονή σε καταλύματα - ξενοδοχεία (69%)
• Η αγορά εξαρτημάτων και εξοπλισμού για Η/Υ - hardware (68%)
• Εισιτήρια για διαδηλώσεις και συναυλίες (67%)
• Τα είδη ένδυσης/ υπόδησης (59%)
• Παραγγελίες έτοιμου φαγητού (49%)
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου B–C (Business to Consumers) στη διάρκεια του 2015 σε σύγκριση με το 2014, τεκμηριώνεται με βάση τα παρακάτω στοιχεία:
• Καταγράφεται μία συνολική αύξηση 5% όσον αφορά στον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράσθηκαν online.
• Για το 25% των online αγοραστών οι αγορές μέσω internet αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία (πάνω από το 50%) των συνολικών τους αγορών. Το 2014 αυτό συνέβη μόνο για το 9% των online αγοραστών.
• Οι αγορές από ελληνικά sites αντιπροσωπεύουν το 65% του συνόλου των online αγορών από το 60% που ήταν το 2014.
• Η μέση αξία των online αγορών ανά καταναλωτή αυξήθηκε κατά 10% σε σχέση με το 2014.
• Το 43% των συμμετεχόντων στην έρευνα αναφέρει ότι οι online αγορές θα αυξηθούν το 2016 σε σχέση με το 2015, ενώ μόλις το 19% δηλώνει το αντίθετο.
• Διαμορφώνεται πλέον μια ξεκάθαρη πολυκαναλική (multichannel) συμπεριφορά, αφού το 33% των off line αγορών πραγματοποιείται αφού γίνει από τους ερωτηθέντες αναζήτηση στο internet, ενώ το 16% των online αγορών πραγματοποιείται αφού πρώτα γίνει επίσκεψη σε φυσικά καταστήματα.
Λοιπά σημαντικά πορίσματα της έρευνας:
• Οι τρεις κύριοι λόγοι πραγματοποίησης online αγορών σχετίζονται με τις τιμές/προσφορές αφού σε αυτές κατατάσσονται: α) η εύρεση καλύτερων τιμών (66%), β) η άμεση σύγκριση προϊόντων/τιμών (53% από 39% το 2014) και γ) η εύκολη εύρεση προσφορών (38% από 30% το 2014).
• Τα βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρονικών καταστημάτων που επηρεάζουν θετικά την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και τους κερδίζουν ως πελάτες καλύπτουν πλέον ένα ευρύ φάσμα και είναι τα εξής: α) ο ασφαλής τρόπος πληρωμής από γνωστό φορέα (46%), β) οι χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), γ) το εύχρηστο και γρήγορο στην πλοήγηση site (37%), δ) οι ξεκάθαροι όροι χρήσης (35%) και ε) οι καλές κριτικές σε sites/blogs (32%).
• Οι κύριες πηγές πληροφόρησης πριν την πραγματοποίηση online αγορών είναι: α) τα ψηφιακά κανάλια με τις ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών (72% από 63% το 2014), β) τα websites των εταιριών (62%) και γ) τα review pages (52%).
• Γίνεται ευρεία χρήση των social media αφού το 41% των ερωτηθέντων κάνουν like σε κάποια μάρκα προϊόντος αν και η επίδραση τους στην αγοραστική συμπεριφορά είναι ακόμη περιορισμένη, αφού μόνο το 23% είναι πιθανόν να αγοράσει ένα προϊόν που ακολουθεί στα social media.
• Αρχίζει πλέον να εμφανίζεται ξεκάθαρα η τάση αξιοποίησης των κινητών στο ηλεκτρονικό εμπόριο αφού το 32% αναφέρει ότι χρησιμοποιεί applications για την διευκόλυνση των αγορών τους, ενώ το 11% κάνει download applications που αφορούν προωθητικές ενέργειες προϊόντων.
• Παραμένει το πρόβλημα με τη μεταφορά προϊόντων που αποτελούν προϊόν online παραγγελιών, αφού το 19% αναφέρει ότι τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσό σε σχέση με τη αξία του προϊόντος. Παρόλα αυτά παρατηρείται βελτίωση σε σχέση με το 2014 όπου το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχονταν στο 24%.
(Πηγή: Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών