Colors Marketing - Χρώματα και Μάρκετινγκ
Τα χρώματα μπορούν να βοηθήσουν στην προσέλκυση της προσοχής των καταναλωτών και για αυτό έχει την
σημασία του στο marketing άλλα και γενικότερα
στην επικοινωνία.
Η ψυχολογία των χρωμάτων
που σχετίζεται με την πειθώ είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πτυχές του
marketing. Το χρώμα στο μήνυμά σας προς τους καταναλωτές, μπορεί να δώσει
στίγμα στο brand, να διαμορφώσει και να
επηρεάσει τις πωλήσεις των προϊόντων σας. Το μήνυμα της εταιρείας σας μπορεί να
έχει πολύ καλά αποτελέσματα αν το χρώμα που θα επιλέξετε επηρεάσει θετικά το
κοινό στο οποίο απευθύνεστε και το κάνει να ξεχωρίζει.
Το χρώμα επιδρά στον
τρόπο που σκεφτόμαστε και συμπεριφερόμαστε. Το χρώμα κατευθύνει το μάτι μας
σχετικά με το πού να κοιτάξει, τι να κάνει και πώς να ερμηνεύσει κάτι.
Τοποθετεί το περιεχόμενο σε ένα πλαίσιο και μας βοηθά να αποφασίσουμε τι είναι
σημαντικό και τι όχι. Σε μια μελέτη με τίτλο Impact of Color in Marketing, οι
ερευνητές διαπίστωσαν ότι το 90% των στιγμιαίων αποφάσεων των καταναλωτών
σχετικά με προϊόντα βασίζονται στα χρώματα.
Είναι δεδομένο πως τα
χρώματα έχουν ένα ισχυρό ψυχολογικό αντίκτυπο στη συμπεριφορά και τις αποφάσεις
των ανθρώπων, και φυσικά αυτή η γνώση έχει αξιοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό από τους
σχεδιαστές όσο και τους έμπορους. Το χρώμα μπορεί να αποτελεί συχνά και τον
μοναδικό λόγο που κάποιος αγοράζει ένα προϊόν, τη στιγμή που το 93% των
καταναλωτών έχει επικεντρωθεί στην εμφάνισή του και σχεδόν το 85% θεωρεί το
χρώμα σαν το βασικό κριτήριο αγοράς!
Σύμφωνα με αμερικάνικες
και βρετανικές έρευνες τα συναισθήματα που προκαλούν τα χρώματα στους
καταναλωτές είναι:
Κόκκινο – Σχετίζεται με την δύναμη και το
πάθος. Δημιουργεί την αίσθηση του επείγοντος και του κινδύνου. Σωματικά τονώνει
τον οργανισμό, αυξάνοντας την αρτηριακή πίεση και τον καρδιακό ρυθμό, που
σχετίζονται με την κίνηση, τον ενθουσιασμό και το πάθος. Παράλληλα ενθαρρύνει την όρεξη, έτσι χρησιμοποιείται
συχνά από αλυσίδες fast-food. Συμβολίζει
την αγάπη, την ενότητα, το θυμό, την ωριμότητα και την ορμή. Είναι χρώμα ζεστό,
πλημμυρισμένο από ένταση, επανάσταση και συγκίνηση. Το κόκκινο είναι το κατ’
εξοχήν χρώμα του ερωτικού πάθους, το χρώμα της φωτιάς, της δύναμη, της
θερμότητας, του αίματος, της καύσης.
Θετικά συναισθήματα: Δυναμικότητα, αγάπη, πάθος, ενέργεια, δύναμη, ζέστη, επιθυμία
Αρνητικά συναισθήματα: Θυμός, κίνδυνος, προειδοποίηση
Χρησιμοποιείται κατά την
περίοδο των εκπτώσεων. Τραβάει την προσοχή των ανθρώπων και την κρατάει, για
αυτό και αποτελεί το πιο δημοφιλές χρώμα στο marketing.
Μπλε – Σχετίζεται με το αίσθημα της εμπιστοσύνης και
της αξιοπιστίας. Το προτιμώμενο χρώμα των ανδρών. Συνδέετε με την
ειρήνη, το νερό, την ηρεμία και την αξιοπιστία. Το μπλε χρώμα παρέχει μια αίσθηση
ασφάλειας, ενισχύει την όρεξη και τονώνει την παραγωγικότητα. Συμβολίζει
την ηρεμία και τη γλυκύτητα, την καθαρή σκέψη, τη λογική συμπεριφορά, το κρύο
και την καθαρότητα της ψυχής. Δροσίζει και ηρεμεί, είναι το χρώμα του
διαλογισμού και της περισυλλογής .Θεωρείται ψυχρό χρώμα και είναι το χρώμα του
ουρανού και του αέρα, της σοφίας και της εσωτερικής αρμονίας.
Θετικά
συναισθήματα: Ηρεμία, ασφάλεια, ακεραιότητα, ειρήνη, αφοσίωση, εμπιστοσύνη, εξυπνάδα.
Αρνητικά
συναισθήματα: Κρύο, φόβος, ανδρισμός.
Χρησιμοποιείται συχνά
από τράπεζες, κοινωνικά δίκτυα και επιχειρήσεις που επιθυμούν να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη του
καταναλωτικού κοινού στα προϊόντα τους.
Πράσινο
– Σχετίζεται με το περιβάλλον και τη φύση.
Συμβολίζει την ελπίδα για ζωή, την αναγέννηση και την ανάσταση. Θεωρείται το
χρώμα της αρμονίας, της κοινωνικής προσφοράς, του αλτρουισμού. Είναι το χρώμα
της φύσης και της ισορροπίας. Είναι συνδεδεμένο με την υγεία, την ηρεμία, τη
δύναμη και τη φύση. Το πράσινο διεγείρει την αρμονία στο μυαλό σας και ενισχύει
την αποφασιστικότητα. Το πράσινο είναι ένα ευέλικτο χρώμα. Είναι ζεστό και
φιλόξενο και προκαλεί ευχάριστα συναισθήματα.
Θετικά συναισθήματα:
Γαλήνη, φρεσκάδα, φύση, περιβάλλον, νέο, χρήματα, πλούτος, γονιμότητα, υγεία
Αρνητικά συναισθήματα:
Ζήλια, ενοχή
Χρησιμοποιείται σε
καταστήματα για να χαλαρώσει τους πελάτες και για την προώθηση περιβαλλοντικών
ζητημάτων.
Μωβ – Συνδέεται με τη σοφία και τον σεβασμό. Διεγείρει
την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, καθώς και τη δημιουργικότητα. Συχνά
χρησιμοποιείται για να προωθήσει προϊόντα ομορφιάς και αντιγήρανσης. Το
μοβ ως χρώμα δίνει πρεστίζ, και κομψότητα, δημιουργεί φινέτσα. Το μοβ είναι το χρώμα της ανώτερης πνευματικής εξέλιξης,
της τελειότητας, του οραματισμού. Το μοβ συμβολίζει το τίμημα της γνώσης, είναι
το χρώμα των εκλεκτών, της ταπεινότητας, της αυτοθυσίας. Πνευματικό χρώμα με
αποχρώσεις θλίψης και μελαγχολίας.
Θετικά συναισθήματα:
Πολυτέλεια, ευγένεια, αρχοντιά, καλαισθησία, χαλάρωση, κομψότητα,
πνευματικότητα, φιλοδοξία, πλούτος, σοφία, σεβασμός
Αρνητικά συναισθήματα:
Ιδιοτροπία, μυστήριο
Χρησιμοποιείται από εταιρείες που σχετίζονται με την ομορφιά, τα
καλλυντικά και την αντιγήρανση.
Κίτρινο - Συνδέεται με την αισιοδοξία. Αποτελεί το πιο χαρούμενο χρώμα και προκαλεί
συνήθως ενθουσιασμό Το κίτρινο είναι ένα ισχυρό χρώμα αλλά και επικίνδυνο γιατί
αν χρησιμοποιηθεί υπερβολικά μπορεί να προκαλέσει άγχος, μπορεί να κάνει τα μωρά να κλάψουν. Συμβολίζει το μίσος, τη δειλία, τον πλούτο, τη
δημιουργία, τη χαρά και τη δόξα. Θεωρείται το χρώμα της επικοινωνίας και της
επιστημονικής σκέψης. Συμβολίζει τη διαύγεια σκέψης, τη φιλοδοξία και την
ενοποίηση. Είναι το χρώμα του Ήλιου και του χρυσού.
Θετικά συναισθήματα: Φωτεινότητα, ενέργεια, ζεστασιά, ευτυχία, χαρά, ζωηράδα,
πείνα
Αρνητικά συναισθήματα: Ανευθυνότητα, αστάθεια, άγχος, θυμός, προειδοποίηση
Χρησιμοποιείται συχνά για να τραβήξει την
προσοχή ατόμων που δεν έχουν πρόθεση αγοράς.
Πορτοκαλί - Συνδέεται με την ενέργεια και μπορεί προκαλεί την αίσθηση
της προσοχής. Ευχάριστο, αισιόδοξο και διασκεδαστικό χρώμα. Κάνει τους
καταναλωτές να αισθάνονται και να σκέφτονται ότι έχουν να κάνουν με μία
πρωτοποριακή εταιρεία. Μπορεί όμως να λειτουργήσει και ως προειδοποίηση.
Επιλέγεται συχνά για κουμπιά που σε καλούν να κάνεις κάτι (Call to action). Συμβολίζει τη χαρά, τον πλούτο, την ευτυχία, την
αισιοδοξία, την επιμονή, τη ζεστασιά, τη φιλία. Είναι χρώμα που εκφράζει
αισιοδοξία και ωριμότητα. Θερμό χρώμα, χρώμα ζωής που μετουσιώνει το κατώτερο
σε ανώτερο.
Θετικά συναισθήματα: Αυτοπεποίθηση,
φιλικότητα, επιτυχία, ενέργεια, κουράγιο, επιθετικότητα.
Αρνητικά συναισθήματα: Άγνοια, νωθρότητα,
προσοχή. Χρησιμοποιούνται για να δημιουργήσουν μια
αίσθηση άγχους, κάτι που μπορεί να εγείρει την προσοχή όσων κάνουν παρορμητικές
αγορές και σε όσους κοιτάζουν απλώς βιτρίνες.
Μαύρο
– Συνδέεται με την εξουσία, τη δύναμη, τη
σταθερότητα και την αντοχή. Συχνά αποτελεί σύμβολο της νοημοσύνης. Είναι τραγικό και αυστηρό και εμπνέει σταθερότητα και
σοβαρότητα. Επίσης εκφράζει την πειθαρχία και την εσωστρέφεια, τις ανέκφραστες
ικανότητες, αλλά και το φόβο για το μέλλον. Το μαύρο αυξάνει την αυτοσυγκράτηση
και την αυτάρκεια.
Ροζ
- Συνδέεται με την ρομαντικό και απολύτως κοριτσίστικο, ηρεμεί τα νεύρα και
δημιουργεί ευγενή συναισθήματα, ρομαντισμό και αγάπη. Συμβολίζει
την θηλυκότητα, την τρυφερότητα, την παιδικότητα και την αθωότητα.
Θετικά συναισθήματα:
Γλυκύτητα, παιχνίδισμα, συμπόνια, θηλυκότητα, ρομαντισμός, ευγένεια, έρωτας,
τρυφερότητα, αισιοδοξία
Αρνητικά συναισθήματα:
Αδυναμία, θηλυκότητα, ανωριμότητα
Χρησιμοποιείται συχνά για
προϊόντα και εταιρείες που απευθύνονται σε γυναίκες ή μικρά κορίτσια.
Γκρι
ή το ασημένιο – Το χρώμα της
ισορροπίας. Συνδέεται με τα συναισθήματα της πρακτικότητας, του γήρατος και της
αλληλεγγύης. Αλλά η έντονη χρήση του γκρι μπορεί να οδηγήσει στην αίσθηση
ανυπαρξίας και κατάθλιψης.
Θετικά συναισθήματα:
Ουδετερότητα, πρακτικότητα, χάρη, αίγλη, τεχνολογία, επιστήμη, ευημερία,
υπευθυνότητα, μοντέρνο, υπομονή.
Αρνητικά συναισθήματα:
Αναποφασιστικότητα, απρόσωπο, κρύο, πεσιμισμός
Το ασημένιο δίνει την
αίσθηση της βοήθειας και του δυνατού χαρακτήρα.
Λευκό
– συμβολίζει με την αγνότητα, την
καθαριότητα και την ασφάλεια. Εκφράζει
ειλικρίνεια, αθωότητα και λάμψη. Το λευκό φως χαρίζει διαύγεια και μας βοηθάει
να απαλλαγούμε από τις αρνητικές σκέψεις και τους παράλογους φόβους. Το λευκό χρώμα σε ένα καμβά ή ένα χαρτί για
παράδειγμα, μπορεί να ενισχύσει τη δημιουργικότητα, δεδομένου ότι μπορεί να
γίνει αντιληπτό ως μια αναλλοίωτη, καθαρή κατάσταση.
Θετικά συναισθήματα:
Καλοσύνη, αθωότητα, αγνότητα, φρεσκάδα, ευκολία, καθαριότητα
Αρνητικά συναισθήματα:
Απομόνωση, αρχαιότητα, κενότητα
Χρησιμοποιείται για να προβάλει την απουσία του χρώματος ή της
ουδετερότητας.
Το κίτρινο, το πορτοκαλί,
το φούξια και το κόκκινο θεωρούνται ζεστά, φωτεινά και ενεργά χρώματα, που
προσελκύουν το ενδιαφέρον και ξεχωρίζουν. Χρησιμοποιούνται συχνά στα banner και
τα Call to action.
Το λιλά, το γαλάζιο και
το ασημένιο θεωρούνται κρύα, φωτεινά χρώματα που προσδίδουν φρεσκάδα,
νεωτερισμό και επαγγελματισμό. Χρησιμοποιούνται συχνά από επιχειρήσεις που
σχετίζονται με την υγεία και τα καλλυντικά.
Το βιολετί, το μπλε, το
τουρκουάζ και το πράσινο είναι κρύα, σκοτεινά χρώματα. Δίνουν το αίσθημα της
σταθερότητας και της ποιότητας. Παρόλο που δεν τραβούν το μάτι, δίνουν έμφαση
στο περιεχόμενο και χρησιμοποιούνται συχνά για προϊόντα κυβερνητικά,
επιστημονικά, της αυτοκινητοβιομηχανίας και των υπολογιστών.
Το χρυσό, το μοβ και το
καφέ θεωρούνται ζεστά, σκοτεινά χρώματα και εκφράζουν την παράδοση, το κλασικό,
την χαλάρωση και την πολυτέλεια. Όταν αναμιγνύονται με ψυχρά χρώματα δίνουν την
εντύπωση του νέου και καινοτόμου και χρησιμοποιούνται από εταιρείες που
σχετίζονται με τα οικονομικά, την συμβουλευτική, την αρχιτεκτονική και τη
βιοτεχνία.
Τέλος, το λευκό, το γκρι
και το μαύρο θεωρούνται ουδέτερα χρώματα. Βοηθούν στο να δημιουργούνται
αντιθέσεις και λειτουργούν συνήθως συμπληρωματικά με άλλα χρώματα.
Τα χρώματα και στη πώληση και στο μάρκετινγκ είναι πολύ σημαντικά. H
κατάλληλη επιλογή τους μπορεί να ενθαρρύνει ή να αποθαρρύνει τους πελάτες μας
καθώς ο μηχανισμός αυτός λειτουργεί υποσυνείδητα.