Διάκριση μορφών αγοράς
Η αγορά διακρίνεται σε:
Αγορά
πλήρους ή τέλειου ανταγωνισμού, με
κύρια χαρακτηριστικά τα εξής:
α. Υπάρχει μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που παράγουν το προϊόν. Όταν λέμε μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που παράγουν το προϊόν, εννοούμε ότι η κάθε μια επιχείρηση χωριστά δεν μπορεί με τις ενέργειές της να επηρεάσει την τιμή του προϊόντος. Η τιμή του προϊόντος καθορίζεται στην αγορά από τις δυνάμεις της προσφοράς και της ζήτησης και είναι δεδομένη για την επιχείρηση. Άρα, στον πλήρη ανταγωνισμό για κάθε επιχείρηση χωριστά η τιμή είναι δεδομένη και αυτή που προσδιορίζεται στην αγορά από τις δυνάμεις προσφοράς και ζήτησης.
β. Το προϊόν όλων των επιχειρήσεων είναι ομοιογενές. Το προϊόν που προσφέρεται από όλες τις επιχειρήσεις είναι ομοιογενές. Οι καταναλωτές θεωρούν ότι όλες οι παραγόμενες και προσφερόμενες μονάδες προϊόντος από τις επιχειρήσεις του κλάδου είναι ίδιες.
γ. Υπάρχει ελευθερία εισόδου και εξόδου των επιχειρήσεων στον κλάδο παραγωγής. Είναι ελεύθερη η είσοδος και η έξοδος των επιχειρήσεων στον κλάδο παραγωγής του προϊόντος. Όταν ένας κλάδος παραγωγής εμφανίζει μεγάλα κέρδη, τότε και νέες επιχειρήσεις μπορούν να παράγουν το προϊόν, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η αγοραία προσφορά και να μειώνεται η τιμή του. Αντίθετα, όταν σε ένα κλάδο υπάρχουν ζημιές, κάποιες επιχειρήσεις σταματούν την παραγωγή του προϊόντος, με. αποτέλεσμα να μειώνεται η προσφορά και να αυξάνεται η τιμή του.
δ. Οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να ελέγξουν τις τιμές των
προϊόντων, οι οποίες διαμορφώνοντα από την προσφορά και τη ζήτηση. Π.χ.
αγροτικά προϊόντα, πολύτιμα μέταλλα, μετοχές μεγάλων εταιρειών.
Ολιγοπώλιο, όταν σε έναν κάδο υπάρχουν λίγες επιχειρήσεις που παράγουν
και προσφέρουν ομοιογενή ή ελάχιστα διαφοροποιημένα προϊόντα σε πολλούς
αγοραστές. Η διαφοροποίηση μπορεί να είναι σημαντική, για παράδειγμα στην ποιότητα, είτε ασήμαντη, για παράδειγμα στο χρώμα ή τη συσκευασία. Παράδειγμα η αγορά των τσιμέντων και κινητής τηλεφωνίας με προϊόν ομοιογενές. Η αγορά ηλεκτρικών συσκευών (ψυγείων, πλυντηρίων, κουζινών κτλ.) με ορισμένες διαφοροποιήσεις στο προϊόν. Η αγορά αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης με σημαντικές διαφοροποιήσεις στο προϊόν. Επίσης οι αγορές ηλεκτρονικών υπολογιστών, εφημερίδων και περιοδικών, τσιγάρων, απορρυπαντικών, γάλακτος κτλ. Η κάθε μια
από αυτές τις επιχειρήσεις διεκδικεί στην αγορά ένα μερίδιο
πωλήσεων για το δικό της προϊόν. Ο μικρός όμως αριθμός τους προσδίδει στην
ολιγοπωλιακή αγορά το χαρακτηριστικό της έντονης
αλληλεξάρτησης, δηλαδή κάθε ενέργεια
μιας επιχείρησης, με σκοπό να επηρεάσει την κατάσταση στην αγοράς προς όφελός
της, προκαλεί αντιδράσεις εκ μέρους των άλλων επιχειρήσεων, που με τη σειρά
τους παρεμβαίνουν στην αγορά με δικές τους αντίστοιχες ενέργειες. Για
παράδειγμα, αν μια επιχείρηση μειώσει την τιμή του προϊόντος της για να
προσελκύσει περισσότερους καταναλωτές, τότε και οι άλλες επιχειρήσεις είναι
αναγκασμένες να μειώσουν την τιμή για να μη χάσουν τους πελάτες τους. Η διαδικασία
αύξησης της πελατείας με συνεχείς μειώσεις των τιμών οδηγεί τις επιχειρήσεις
του ολιγοπωλίου σε ένα "πόλεμο τιμών" μεταξύ τους, που καταλήγει σε
βάρος τους και σε όφελος των καταναλωτών. Για να αποτρέψουν αυτόν τον
"πόλεμο τιμών", οι επιχειρήσεις σιωπηρά ή με ρητή συμφωνία
αποφασίζουν να μην υπάρχει ανταγωνισμός τιμών.
Μονοπωλιακό
ανταγωνισμό, όταν σε ένα κλάδο
υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις και προσφέρουν ελαφρά διαφοροποιημένα προϊόντα σε
πολλούς αγοραστές. Ο ανταγωνισμός που προκύπτει δεν αφορά μόνον την τιμή του
προϊόντος αλλά και άλλα στοιχεία, όπου το μάρκετινγκ μπορεί να φανεί χρήσιμο,
όπως είναι η ποιότητα του προϊόντος, η προσφερόμενη εξυπηρέτηση κλπ. Παράδειγμα
αποτελούν τα καταστήματα ένδυσης, εστιατόρια, πρατήρια βενζίνης, φροντιστήρια,
ξενοδοχεία, κομμωτήρια, καφενεία, καθαριστήρια. Μια αγορά ονομάζεται αγορά μονοπωλιακού
ανταγωνισμού, όταν συνδυάζει τα εξής δύο χαρακτηριστικά:
α. Υπάρχουν τόσες πολλές επιχειρήσεις που παράγουν και προσφέρουν το προϊόν, ώστε κάθε επιχείρηση μπορεί να παίρνει αποφάσεις, χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τις πιθανές αντιδράσεις των άλλων, δηλαδή λείπει το στοιχείο της αλληλεξάρτησης. Η ύπαρξη πολλών επιχειρήσεων, κάνει αδύνατη την κρυφή ή φανερή συμφωνία μεταξύ τους, αντίθετα από ό,τι συμβαίνει στην αγορά του ολιγοπωλίου, όπου οι συμφωνίες είναι συνηθισμένες.
β. Το προϊόν κάθε επιχείρησης είναι σχετικά διαφοροποιημένο από τα προϊόντα των άλλων επιχειρήσεων. Η διαφοροποίηση μπορεί να είναι σημαντική, ασήμαντη ή και φανταστική και μπορεί να αφορά την ποιότητα του προϊόντος, το σχήμα, τη συσκευασία, το χρώμα, τη φίρμα κτλ. Η διαφοροποίηση του προϊόντος, επιτρέπει σε κάθε επιχείρηση να προσδιορίζει διαφορετική τιμή για το προϊόν της. Αυτός είναι ο λόγος που υπάρχουν πολλές διαφορετικές τιμές, για παράδειγμα, στα είδη ένδυσης και υπόδησης. Εκτός όμως από τον ανταγωνισμό στις τιμές, επιτρέπει τον ανταγωνισμό των επιχειρήσεων με την προβολή των διαφορετικών στοιχείων του προϊόντος.
α. Υπάρχουν τόσες πολλές επιχειρήσεις που παράγουν και προσφέρουν το προϊόν, ώστε κάθε επιχείρηση μπορεί να παίρνει αποφάσεις, χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τις πιθανές αντιδράσεις των άλλων, δηλαδή λείπει το στοιχείο της αλληλεξάρτησης. Η ύπαρξη πολλών επιχειρήσεων, κάνει αδύνατη την κρυφή ή φανερή συμφωνία μεταξύ τους, αντίθετα από ό,τι συμβαίνει στην αγορά του ολιγοπωλίου, όπου οι συμφωνίες είναι συνηθισμένες.
β. Το προϊόν κάθε επιχείρησης είναι σχετικά διαφοροποιημένο από τα προϊόντα των άλλων επιχειρήσεων. Η διαφοροποίηση μπορεί να είναι σημαντική, ασήμαντη ή και φανταστική και μπορεί να αφορά την ποιότητα του προϊόντος, το σχήμα, τη συσκευασία, το χρώμα, τη φίρμα κτλ. Η διαφοροποίηση του προϊόντος, επιτρέπει σε κάθε επιχείρηση να προσδιορίζει διαφορετική τιμή για το προϊόν της. Αυτός είναι ο λόγος που υπάρχουν πολλές διαφορετικές τιμές, για παράδειγμα, στα είδη ένδυσης και υπόδησης. Εκτός όμως από τον ανταγωνισμό στις τιμές, επιτρέπει τον ανταγωνισμό των επιχειρήσεων με την προβολή των διαφορετικών στοιχείων του προϊόντος.
Η μορφή αυτής της αγοράς έχει ένα
στοιχείο ανταγωνισμού (πολλές επιχειρήσεις) και ένα στοιχείο μονοπωλίου
(διαφοροποίηση του προϊόντος), γι' αυτό ονομάζεται
μονοπωλιακός ανταγωνισμός.
Μονοψώνιο, είναι μια μορφή αγοράς που δημιουργείται όταν υπάρχει
μόνο ένας αγοραστής. Για π.χ. παραγωγή εξειδικευμένων προϊόντων για τη ΔΕΗ, η
οποία όμως είναι και ο μοναδικός πελάτης των επιχειρήσεων που τα παράγουν.