Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016

Σκοπός, Διαδικασία, Στρατηγική, Εργαλεία, Δημόσιων Σχέσεων

Σκοπός, Διαδικασία, Στρατηγική, Εργαλεία, Δημόσιων Σχέσεων
Το δημόσιο αίσθημα είναι τα πάντα. Με το δημόσιο αίσθημα τίποτα δεν μπορεί να αποτύχει, χωρίς αυτό τίποτα δεν μπορεί να πετύχει. Abraham Lincoln
«Οι  δημόσιες σχέσεις είναι μια  διοικητική λειτουργία η οποία αξιολογεί τη στάση του κοινού, αναγνωρίζει τις πολιτικές και τις διαδικασίες ενός ατόμου ή μιας επιχείρησης, οι οποίες θα πρέπει να συνάδουν με το δημόσιο συμφέρον, και σχεδιάζει και εκτελεί προγράμματα που στόχο έχουν να κερδίσουν τη  δημόσια  κατανόηση και την υπομονή».
Σκοπός των Δημοσίων Σχέσεων είναι η δημιουργία και διατήρηση θετικής εικόνας, σε όλο το εύρος της επικοινωνίας, ενός οργανισμού, μίας επιχείρησης, αλλά και ενός μεμονωμένου προσώπου.
Η διαδικασία των δημοσίων σχέσεων:
  • Καθορισμός των προβλημάτων δημοσίων σχέσεων της επιχείρησης/οργανισμού ή όπως το αποκαλούν οι επαγγελματίες δημοσίων σχέσεων, κατά την οποία καθορίζονται οι δυνάμεις, αδυναμίες, ευκαιρίες και απειλές. Απαντά στην ερώτηση «Τι συμβαίνει τώρα;».
  • Σχεδιασμός και προγραμματισμός, όπου το επίκεντρο είναι η στρατηγική που θα ακολουθηθεί. Αυτή η διαδικασία απαντά στην ερώτηση «Τι θα έπρεπε να κάνουμε και να πούμε, και γιατί;».
  • Αναλαμβάνουν δράση και επικοινωνούν και υλοποιούν το πρόγραμμα. Η διαδικασία αυτή απαντά στην ερώτηση «Πώς και πότε το κάνουμε και το λέμε;».
  • Τέλος η αξιολόγηση του προγράμματος, δηλαδή η τελική εκτίμηση των αποτελεσμάτων, σε αυτή την διαδικασία απαντά στη ερώτηση «Τι κάναμε τελικά»., Οι επαγγελματίες δημοσίων σχέσεων κάνουν την τελική ανάλυση της επιτυχίας της καμπάνιας επικοινωνίας τους.
Η στρατηγική των δημοσίων σχέσεων αποτελείται από:
  • Έρευνα & Ανάλυση: καθορίζει τη φύση και την έκταση του προβλήματος δημοσίων σχέσεων ή της ευκαιρίας. Μπορεί να περιλαμβάνει δράση με το κοινό, αναφορές μέσων μαζικής επικοινωνίας και σχόλια συντακτών, ανάλυση δεδομένων τάσεων, άλλες μορφές έρευνας, προσωπική εμπειρία, κυβερνητικές πιέσεις και κανονισμούς.
  • Διαμόρφωση πολιτικής: Το προσωπικό των δημοσίων σχέσεων, ως σύμβουλοι της διοίκησης, κάνει συστάσεις πολιτικής και συστάσεις για δράσεις που θα έπρεπε να αναληφθούν από την επιχείρηση.
  • Σχεδιασμό – Προγραμματισμός - Δράση. Από τη στιγμή που μια πολιτική ή δράση έχει συμφωνηθεί, το προσωπικό των δημοσίων σχέσεων αρχίζει να σχεδιάζει το πρόγραμμα επικοινωνίας. Αποφασίζει τους στόχους, καθορίζει τις ομάδες κοινού και επιλέγει ποιες στρατηγικές θα χρησιμοποιηθούν καθώς και το χρονοδιάγραμμά τους. Προσδιορίζεται ο οικονομικός προϋπολογισμός  και οι ανθρώπινοι πόροι.
Βασικά εργαλεία των δημοσίων σχέσεων:

  • ΜΜΕ
  • Δελτία τύπου: ο αποστολέας του μηνύματος (δηλαδή η επιχείρηση ή ο οργανισμός κτλ.) αναγγέλλει την ύπαρξη ή έλευση ενός σημαντικού γεγονότος το οποίο αφορά ή μπορεί να αφορά το κοινό.
  • Τηλεφωνικές γραμμές εξυπηρέτησης: οι οποίες προσφέρουν υπηρεσίες ενημέρωσης των καταναλωτών (πολλές φορές είναι χωρίς χρέωση για τους καταναλωτές).
  • Ιστοσελίδες, CD, ψηφιακό υλικό: Ιστοσελίδες και άλλα διαδραστικά εργαλεία (όπως CD και άλλο ψηφιακό υλικό) όπου προβάλλονται πληροφορίες για την εταιρία και τα προϊόντα της.
  • Εταιρικές χορηγίες και συναφείς ενέργειες: Εταιρικές Χορηγίες και συναφείς ενέργειες (όπως εκστρατείες ενημέρωσης του κοινού για ένα θέμα). Αν και τέτοιες ενέργειες εντάσσονται πολλές φορές στα πλαίσια προγραμμάτων Εταιρικής Κοινωνική Ευθύνης θεωρούνται και ως ένα εργαλείο δημοσίων σχέσεων.
  • Lobbying: Το Lobbying είναι η προσπάθεια επηρεασμού και δημιουργίας θετικά προσκείμενων φορέων. Για παράδειγμα το Lobbying μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργηθεί ένας θετικά προσκείμενος νέος νόμος που θα ευνοεί την επιχείρηση ή για την άρση ενός απαγορευτικού μέτρου.
Άλλες λειτουργίες που επιτελούνται στο τμήμα δημοσίων σχέσεων είναι η διαχείριση και διεκπεραίωση των παραπόνων και παρατηρήσεων του κοινού και η επικοινωνιακή σύνδεση της επιχείρησης με τα οποιοδήποτε ενδιαφερόμενα μέρη.
Οι δημόσιες σχέσεις δημιουργούν κλίμα εμπιστοσύνης, καλή φήμη, αποδεκτό όνομα, υψηλό γόητρο, αρμονικές σχέσεις μεταξύ των στελεχών αυξάνοντας την απόδοσή τους, βελτιώνουν την εικόνα του προϊόντος, παράγουν έργο στην πράξη κάνοντας την επιχείρηση ξεχωριστή!
“Η φήμη καθορίζεται από αυτά που πράττεις, από αυτά που λες και από αυτά που λένε οι άλλοι για σένα. Οι δημόσιες σχέσεις βρίσκονται στο κέντρο μεταξύ των οργανισμών και της κοινής γνώμης, επηρεάζοντας αυτήν και την συμπεριφορά της”.
Οι απόψεις από το περιβάλλον του ανθρώπου, τον επηρεάζουν περισσότερο από οποιαδήποτε εμπορική επικοινωνία. Οι ενέργειες δημοσίων σχέσεων διαμορφώνουν και προωθούν στην εταιρική φήμη, στην δημιουργία πιστών πελατών και στην δημιουργία καλών σχέσεων με την ομάδα κοινού. Οι παροχή των δημοσίων σχέσεων αποτελεί εργαλείο ανάπτυξης για κάθε οικονομική δραστηριότητα που ακολουθεί τους νόμους της αγοράς και της ανταγωνιστικότητας.