Οργάνωση του μάρκετινγκ
Οργάνωση είναι: η διαδικασία, με την οποία το σύνολο των εργασιών που
απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων ταξινομείται σε επιμέρους καθήκοντα,
κατανέμεται στα κατάλληλα στελέχη, στα οποία ανατίθενται παράλληλα οι σχετικές
ευθύνες και διαθέτονται οι κατάλληλοι πόροι.
Ουσιαστικά η συμβολή της Οργάνωσης
Μάρκετινγκ στην πραγματοποίηση των επιχειρηματικών στόχων εξαρτάται:
·
από
τη σωστή κατανομή αρμοδιοτήτων,
·
τη
δημιουργία αποτελεσματικών συνθηκών πληροφόρησης και ελέγχου,
·
από
τη συμπεριφορά των στελεχών σε κάθε επίπεδο της οργάνωσης.
Η Οργάνωση επομένως πρέπει να
συμπληρώνεται με συγκεκριμένες οργανωτικές εντολές για:
·
κάθε
τομέα,
·
τμήμα
και
·
στέλεχος
της.
Διοικητικός σχεδιασμός όταν η
επιχείρηση έχει απλοποιημένη δομή: Συμφωνά με την αντίληψη του σύγχρονου Μάρκετινγκ ως
διοικητικός σχεδιασμός, η Οργάνωση Μάρκετινγκ περιέχει τη διαμόρφωση, το
σχεδιασμό ολόκληρης της επιχείρησης σε σχέση πάντοτε με τις απαιτήσεις και τις
ανάγκες της αγοράς. Κατά προέκταση όλες οι δραστηριότητες και λειτουργίες της
επιχείρησης πρέπει να έχουν προσανατολισμό την αγορά. Όλοι οι συνεργάτες
και ιδιαίτερα τα ανώτερα στελέχη της Διοίκησης, πρέπει να σκέπτονται και να
ενεργούν με γνώμονα την αγορά. Αυτός ο διοικητικός σχεδιασμός είναι εύκολα
πραγματοποιήσιμος, όταν η επιχείρηση έχει απλοποιημένη δομή.
Διοικητικός σχεδιασμός όταν η
επιχείρηση είναι μεγάλη σε μέγεθος: Μια πολυπλοκότητα από πλευράς σχεδιασμού Μάρκετινγκ
παρουσιάζεται, όταν η επιχείρηση έχει τέτοιο μέγεθος, ώστε η Διοίκηση είναι
αναγκασμένη να μοιράσει αρμοδιότητες και ευθύνες. Τότε δημιουργείται η
ανάγκη της ιδανικής (Optimal) Οργάνωσης Μάρκετινγκ.
Μια
αποδοτική Οργάνωση Μάρκετινγκ πρέπει να εκπληρώνει μια σειρά από προϋποθέσεις,
όπως:
·
Ο
συντονισμός,
·
η
ευελιξία,
·
η
δημιουργικότητα και
·
η
ευρηματικότητα.
Η Οργάνωση Μάρκετινγκ πρέπει να
διαμορφώνεται με ευέλικτο τρόπο, για να είναι δυνατή η γρήγορη και αποδοτική
αντίδραση στις συχνά και πολλές φορές ξαφνικά εναλλασσόμενες συνθήκες αγοράς.
Η ποιότητα της Οργάνωσης Μάρκετινγκ αξιολογείται από το βαθμό
χρησιμοποίησης της δημιουργικότητας και της ευρηματικότητας. Σύμφωνα με τον Steiner, μια
δημιουργική Οργάνωση χαρακτηρίζεται από τα παρακάτω στοιχεία:
·
Αναζητεί
και προωθεί στελέχη με ιδέες.
·
Διαθέτει
«ανοικτά» κανάλια επικοινωνίας.
·
Προβλέπει
τρόπους και δυνατότητες για «παραγωγή» νέων ιδεών.