Το Προϊόν
και τα Χαρακτηριστικά του με τη Σύγχρονη Αντίληψη του Μάρκετινγκ
"Η έννοια
του προϊόντος στην σύγχρονη αντίληψη του Μάρκετινγκ έχει άυλα χαρακτηριστικά
και συνοδεύεται από υπηρεσίες."
Προϊόν
είναι το σύνολο των υλικών και άυλων χαρακτηριστικών, τα οποία με τη χρησιμότητα
τους, παρέχουν ικανοποίηση στις ανάγκες των καταναλωτών.
Στο
Μάρκετινγκ, όταν μιλούμε για προϊόν εννοούμε και την παροχή υπηρεσιών
που κάποιοι προσφέρουν με οικονομικό αντάλλαγμα.
Παράδειγμα
πώλησης κινητού τηλεφώνου που περιλαμβάνει:
·
Αγορά τηλεφώνου
·
Εξυπηρέτηση από τον υπάλληλο
·
Οδηγίες χρήσης
·
Εξυπηρέτηση μετά την πώληση service
Τι
περιλαμβάνει ένα προϊόν-υπηρεσία: Οι σύγχρονες επιχειρήσεις, με προσανατολισμό στο
σύστημα Μάρκετινγκ, συνειδητοποίησαν ότι δεν πουλούν προϊόντα-υπηρεσίες αλλά
οφέλη που προέρχονται από το προϊόν-υπηρεσία. Ένα προϊόν-υπηρεσία περιλαμβάνει:
· Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα: Αναφέρεται στα φυσικά
χαρακτηριστικά του προϊόντος-υπηρεσίας. Π.χ. Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός
κλιματιστικού μηχανήματος είναι ότι έχει κατασκευαστεί από ανοξείδωτο χάλυβα,
έχει πλαστικό περίβλημα και ότι περιλαμβάνει αντλία, σωλήνες, πτερύγια, φίλτρα,
χρονοδιακόπτη, τηλεχειριστήριο κ.α.
· Τα πλεονεκτήματα: Αναφέρεται στις
δυνατότητες του προϊόντος και τον τρόπο που μπορεί να εξυπηρετήσει τον
καταναλωτή και μάλιστα σε σχέση με τον ανταγωνισμό πχ μικρότερη κατανάλωση
ενέργειας.
· Τα οφέλη: Αναφέρεται στο ευνοϊκό
αποτέλεσμα που δέχεται ο καταναλωτής από ένα προϊόν-υπηρεσία όταν αυτό μπορεί
να ικανοποιήσει μια συγκεκριμένη ανάγκη του. Π.χ. το όφελος ενός κλιματιστικού
είναι η ψύξη/θέρμανση με εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 20%.
Συμπέρασμα: Άρα στο παράδειγμα του
κλιματιστικού δεν πουλάμε απλά τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του κλιματιστικού
μηχανήματος αλλά μαζί με την ικανοποίηση της ανάγκης για ψύξη/θέρμανση, με το
πλεονέκτημα της μικρότερης κατανάλωσης ενέργειας σε σχέση με τον ανταγωνισμό,
πουλάμε επιπλέον και το όφελος της εξοικονόμησης ενέργειας κατά 20%.
Τα
χαρακτηριστικά του προϊόντος μπορεί να είναι:
Πραγματικά χαρακτηριστικά:
·
υλικό κατασκευής,
·
φίλτρα, χρονοδιακόπτης ,
·
τηλεχειριστήριο κτλ
Άυλα χαρακτηριστικά:
·
φήμη μάρκας,
·
εγγυήσεις,
·
το service,
·
η μεταφορά
·
εγκατάσταση,
·
οδηγίες χρήσεις,
·
βοήθεια πωλητή του καταστήματος,
·
δυνατότητα εξόφλησης με δόσεις κτλ